Project Orpheus VR

Hoe stuur je de aandacht van de kijker in een 360° film?

Een VR scene bij televisiedrama

Voor dit onderzoeksproject heeft de Hogeschool van Amsterdam gewerkt aan de totstandkoming van een professionale 360° VR productie.

In een 360° video heeft de gebruiker de mogelijkheid om alle kanten op te kijken. Maar hoe zorg je als maker dan dat hij of zij op het goede moment de juiste kant opkijkt? Dat is de onderzoeksvraag die in overleg met industriepartner WeMakeVR in dit project centraal is gesteld. 3D sound design, gemaakt door industriepartner Amp.Studio blijkt daarbij een belangrijke factor.

Vanuit AVRO/TROS kwam de inhoudelijke input: Kun je een VR productie maken als aanvulling op een bestaande televisie serie? De nieuwe dramaserie Project Orpheus bleek zich prima te lenen voor een dergelijk transmediaal experiment.
 

Van september 2015 tot januari 2016 heeft een groep studenten van het MediaLAB hard gewerkt om deze productie tot stand te brengen.

 

Het eindresultaat wordt op 21 maart 2016 officieel gepresenteerd in VondelCS. Uitnodiging ontvangen? Mail even naar m.s.vosmeer@hva.nl.

 

Hoe stuur je de aandacht van de kijker in een 360° film?

Interview met de studenten

Op de website van VondelCS is het INTERVIEW te lezen dat de studenten gaven bij de aanvang van het project.

Blog

Tijdens de productieperiode hebben de studenten een BLOG bijgehouden, waarin ze hun bevindingen bespraken.