Interactive Cinema: De Pont

Waar liggen de grenzen tussen cinema en videogames?

Binnen het project Interactive Cinema worden diverse deelprojecten uitgevoerd, waarbij de onderliggende onderzoeksvraag luidt: waar liggen de grenzen tussen cinema en videogames? Research naar de case studies binnen het project DE PONT belooft nieuwe inzichten op te leveren.

De eindresultaten van dit project worden in juli 2016 gepresenteerd in Filmmuseum EYE.

Lees het artikel over De Pont in Het Parool (30 juni 2015)

Bekijk het item over De Pont op AT5 (26 juni 2015)

(text in English)

DE PONT

Submarine Channel en ACIN lanceren DE PONT - een interactieve film en game challenge gebaseerd op een Amsterdams icoon. DE PONT is onderdeel van een onderzoeksproject dat de mogelijkheden verkent om verhalen te vertellen met een 3D game engine zoals Unity, voor zowel film- als game productie. Storytellers van over de hele wereld worden uitgenodigd om een korte (interactieve) animatie of een game te maken die plaatsvindt op de pont achter het Centraal Station die vaart naar Amsterdam Noord.

DEPONT.SUBMARINECHANNEL.COM

THE FERRY - WHAT'S YOUR EDITION?

Waarom

Het idee van de Pont is gebaseerd op de simpele observatie dat tools zoals Unity steeds vaker door filmmakers, animatoren en storytellers gebruikt worden om filmpjes te maken. Hierdoor ontstaat er een groeiende overlap tussen de beeldtaal van games en films. Wat gebeurt er als zowel gamedesigners als filmmakers een game of film produceren gebaseerd op hetzelfde thema en gebruikmakend van dezelfde assets? Hoe pakken ze het aan? Wat voor verhalen bedenken ze? Dat zijn een paar van de vragen die de initiatoren van DE PONT hopen te beantwoorden.

Thema

Voor veel mensen is een pont deel van hun dagelijkse routine, als ze naar hun werk gaan en weer naar huis. Maar de pont is ook een klassiek thema binnen kunst en literatuur. In de Griekse mythologie bracht de veerman Charon de zielen van de gestorvenen over de rivier Styx naar de onderwereld.

Is aan de overkant alles hetzelfde, of is de vaart met de pont een overtocht naar een andere wereld? Wie zijn de andere passagiers en wat gebeurt er tussen hen onderling? Wie is de veerman eigenlijk?

Door het kiezen van dit universele thema hopen de producenten van DE PONT de creativiteit te prikkelen van mogelijke deelnemers van over de hele wereld.

Assets

De organisatoren stellen een basis set van 3D assets beschikbaar om makers op weg te helpen met hun project. De assets kunnen gratis worden gedownload op depont.submarinechannel.com en naar eigen inzicht worden gebruikt of aangepast.

Oproep voor deelnemers

Het project is bedoeld voor verhalenvertellers, game developers, animatoren, interaction designers, sound designers, filmmakers, professionals en studenten van alle studierichtingen. Verdere informatie over deelname is te vinden op depont.submarinechannel.com.

Nederlands Film Festival

Een selectie van games en filmpjes zullen online getoond worden, en gepresenteerd op diverse internationale festivals en conferenties. De première heeft plaatsgevonden op het Digital Storytelling programma van het Nederlands Film Festival, op 29 september 2015.

Credits

DE PONT is een initiatief van Amsterdam Creative Industries Network en Submarine Channel, mogelijk gemaakt door het Amsterdam Fonds voor de Kunst (AFK). De 3D assets zijn gemaakt door animatie studio NMTrix.

Studenten van de Minor Applied Game Design van CMD werken inmiddels aan de allereerste PONT: The Haunted Edition. Bekijk hier de demo!

Bekijk de andere deelprojecten van Interactive Cinema: